čtvrtek 13. března 2014

Outliers by Malcolm Gladwell - kniha, kterou si musíte přečíst!


Jedním z hlavních důvodů k založení druhého blogu byl fakt, že jako velký knihomol mám neustálé nutkání dělit se o tipy a doporučení na zajímavé knížky. To se na kosmetický blog moc nehodilo, i když jsem jich tam už pár propašovala=) Teď mám ale konečně volné pole působnosti a nemohla jsem se dočkat, až vám představím knížku, kterou jsem před pár dny dočetla.

Už dlouho mě žádná kniha tak nezaujala, nenadchla, nepřekvapila a neinspirovala. Malcolm Gladwell není na literárním poli žádný nováček, jeho dvě předchozí knihy Blink a Tipping Point už dávno kralují na vrchole žebříčků popularity. Mně se ale do ruky jako první dostala jeho knížka Outliers - The Story of Success (v českém překladu Mimo řadu). 

Gladwell si tady bere na mušku téma úspěchu a úspěšných osobností a vysvětluje, že cesta k úspěchu i jeho samotné dosažení závisí na mnoha faktorech mimo naši vůli. Jde o sérii zamyšlení, které jsou provázány do jednoho celku, doplněné o různé studie, známé i méně známe osudy géniů

Gladwell nám vysvětluje, co je pravidlo 10 000 hodin a že není nikdo, kdo se jako génius narodil, proč mezi IQ a úspěchem není přímá úměra, proč jsou Asiaté skvělí v matematice, ale méně dobří v létání, proč jsou Židé nejlepší právníci, proč záleží na tom, v jakém měsíci jsme narozeni, proč je pro děti z chudých rodin lepší nemít dlouhé prázdniny, proč se Bill Gates stal úspěšným a proč se z člověka s jedním z nejvyšších IQ v USA nestal nikdo výjimečný.

Vše je napsáno nesmírně čtivě a v každé kapitole jsou desítky příkladů a zajímavých poznatků, které do sebe zapadají jako kousky puzzle. Knížka pro mě byla natolik zajímavá, že jsem měla chuť o ní stále s někým diskutovat...bohužel ale dobrovolníků moc nebylo=))

Pokud vás bavily knížky jako Freakonomics, tak z Gladwella budete pískat blahem=) Je to přesně ten typ knížky, který vám ukáže, že nic není náhodné a vše je vzájemně propojené. A garantuji vám, že příklady a úvahy z této knížky se vám budou hodit v nejedné "chytré" debatě!


6 komentářů:

  1. Tak to je přesně pro me! Chybi posledních par stránek z "power of habits" a hned pak se vrhnu na tohle!:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Zrovna čtu Bod zlomu :) Píše fakt dobře :) Snad se po státnicích dostanu i k téhle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na ten se taky chystam...vlastne na vsechny jeho knizky=)

      Vymazat