úterý 25. března 2014

Knižní inspirace a jak začít s japonskou domácí kuchyní

Nevím jak vy, ale já se v oblasti jídla a zdraví vždy ráda inspiruji něčím novým. Momentálně je to asijská domácí kuchyně. Takže žádné sushi a složité japonské výtvory, ale klasická jednoduchá domácí japonská strava. A odkud jsem se inspirovala? Z knížky Japonky netloustnou ani nestárnou.



Tak řekněme si na rovinu, že knížka žádné literární dílo není a místami mě dost iritoval naivní styl psaní autorky, ale knížka svoji úlohu splnila. Dala mi popud zajímat se o tuto kuchyni a životní styl podrobněji. 

A co se mi na japonské kuchyni zamlouvá?

Je jednoduchá: A to je přesně můj momentální směr v oblasti výživy. Co nejjednodušší, nejstravitelnější jídla, které dodají energii, zasytí, ale nezatíží organismus.

Stojí na sedmi pilířích, na kterých by měla být postavená jakákoliv jiná zdravá kuchyně. Minimum pečiva, co nejmenší tepelná úpravy, sezónní ovoce a zelenina, minimum masa a občasná ryba. 

Takto se pokouším stravovat už delší dobu, ale vše se jednou přejí, takže jsem ocenila nové chutě, které mi asijské ingredience zprostředkovaly.Zelenina zakápnutá sezamovým olejem je božská, tofu v různých variantách může chutnat i těm, kteří by ho jinak přehlíželi, a mořské řasy dodají vývarům tu správnou chuť dálného východu. Jedinou odchylkou je v mém případě menší konzumace bílé rýže a její nahrazení rýží hnědou, pohankou nebo oblíbenou quinoou.


A co jsem tedy pro začátek nakoupila?

Sezamový olej - tmavý sezamový olej je ideální na zakápnutí hotové zeleniny nebo jiných jídel, dodá neopakovatelné aroma a z chuťově nevýrazného pokrmu udělá mistrovský kousek.


Olej z rýžových otrub - tento typ oleje zvládá vysoké teploty lépe než jiné druhy, takže je vhodný na přípravu smažených jídel např. ve woku. V knížce je doporučován jako nejlepší volba na přípravu jídel asijské kuchyně.



Pohankové nudle Udon - tenké tmavé nudle vhodné do polévek i jako příloha.



Soy Sauce (se sníženým obsahem soli), rýžový ocet - používají se skoro ve všech receptech, dodávají tofu i zelenině správnou chuť.




Řasy Wakame - do polévek, na vývar daši, dušené s tofu atd atd

Pražená sezamová semínka - na dozdobení skoro čehokoliv.

Takže já už můžu vesele připravovat japonskou kuchyni a vám ji doporučuji také!

Jaké jsou vaše aktuální food addictions?


1 komentář:

  1. Přesně na tuhle knížku jsem včera koukala. Napřed jsem se zarazila, nad "podobností" Francozsky netloustnou, ale je to úsměvné :) V každám případě děkuju za recenzi knížky, kouknu na recepty.

    OdpovědětVymazat